Комфортний навчальний простір

Уважно облаштований навчальний простір підтримує в дітей відчуття безпеки та власної цінності. І завдяки цьому в них підвищується самооцінка, учні більш вмотивовані брати участь в навчальному процесі.

То як облаштувати клас так, щоб учням в ньому було комфортно? Розглядаємо головні аспекти, на які варто звернути увагу.

Кольори. При виборі кольору для оздоблення кімнати відштовхуються від двох умов: вікової категорії учнів та предметного спрямування класу.

Для початкових класів обирають теплі кольори (червоний, жовтогарячий, жовтий) – вони створюють затишну, сприятливу для спілкування атмосферу. В середніх класах використовують холодні тони (синій, зелений) – вони заспокоюють та врівноважують. Для старших класів доречними є ахроматичні кольори (білий, сірий) та тьмяні відтінки холодних кольорів – вони надають приміщенню більш «діловий» стиль.

Якщо орієнтуватись на призначення класу, то для предметів гуманітарного циклу застосовують теплі кольори, для природничих – холодні, а в кабінетах точних наук – ахроматичні тони, або поєднання теплих і холодних кольорів (напри. червоного та синього).

В спортивних залах, коридорах та школі радять використовувати просте оформлення аби не дезорієнтовувати учнів під час руху. Тут колі використовується для виділення та розрізнення зон, щоб полегшити навігацію.

А вестибюль, актова зала, форум – є найвиразнішими елементами школи, тому тут можливі креативні художні рішення, але й варто зважати на гармонійне поєднання кольорів.

Зонування. Клас важливо поділити на зони – це підтримує порядок та керованість в роботі. Зазвичай клас ділять на: місце вчителя, головну класну дошку та додаткові, місця зберігання учнівських речей та матеріалів вчителя, а також зона відпочинку. Ви також можете змінювати перелік цих зон відповідно до потреб вашого класу. Бо, наприклад, в середніх та старших класах не виділяють місця для відпочинку, зате облаштовують загальні рекреації в коридорах та інших загальнодоступних місцях. Їх облаштовують меблями для вільної роботи, перепочинку та мобільними ємностями. Такі рекреації призначені для спілкування, самопідготовки та перепочинку. 

Меблювання. В устаткуванні класу важлива функціональність, тобто обладнання дійсно корисне в навчальному процесі, а не обмежує роботу, а також мобільність – можливість легко переміщувати меблі відповідно до методів та форм навчання. Це забезпечує гнучкість та швидку реорганізацію простору.

При розставленні парт варто максимально уникнути виникнення «найкращих місць», робочі місця розташувати в три колони, з проходами між ними 0,6-0,7 м, а також не боятись змінювати форму розташування парт, якщо це дозволяють розміри класної кімнати. А шафи для зберігання матеріалів мають бути зручними та відкритими, аби учні з легкістю могли брати необхідні матеріали й щоб необхідні вам ресурси були зручно розташовані. 

Дізнатись більше про нормативні вимоги до устаткування класу можна з Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти від Міністерства освіти та науки.

Оформлення. При оформленні класу також варто враховувати функціональність елементів та розміреність їх розташування, аби зайві елементи не відволікали учнів від занять. 

Окрім класного куточка, та інших необхідних стендів, важливою частиною є місце з роботами учнів, особливо в початковій школі. Це допоможе їм відчути більший комфорт та визнання своєї праці. 

Цікавим елементом можуть стати «стіни, що говорять» – простір, який діти конструюють самі. Там вони можуть вивішувати ватмани з результатами групових обговорень, робити візуалізації або створити «куточок настрою», де за допомогою наліпок, маркерів чи смайлів діти можуть ділитись тим, як змінюється їх настрій. Це допоможе їм навчитись розуміти свої та чужі емоції.

Участь. При плануванні оформлення освітнього простору запитуйте учнів, як би вони хотіли його облаштувати, які в них є потреби, ідеї, побажання. 

Також, активно залучайте їх до створення обраних елементів: стендів, плакатів, куточків тощо. Для їх заохочення варто показати, що вони роблять щось важливе та корисне. Адже діти завзято беруться за створення всього, що є в класі – це дає їм відчуття причетності та значущості. Такі прості кроки зроблять приміщення безпечнішими та комфортнішими. 

Що здається очевидним, але про що не варто забувати це – чистота (в кімнаті та чисте повітря), а також освітлення: максимізація природного світла, та висока якість штучного, аби воно було не суворе і не занадто яскраве. Також варто не забувати про вимоги до освітнього процесу в період пандемії від профільних міністерств. Постарайтесь зменшити кількість предметів спільного користування, забезпечуйте необхідну дистанцію, мінімізуйте фізичний контакт між учнями. А з потеплінням спробуйте облаштувати навчальний простір на відкритому повітрі, якщо є така можливість. 

Зараз багато учнів навчаються вдома, дистанційно і в цьому процесі важливо, аби діти мали спеціальне облаштоване місце, де б їм було зручно займатись. Звісно, простіше тим дітям, які мають власну кімнату чи відповідну робочу зону, проте не всі мають таку можливість.

Хоч ви, як вчитель, не можете на це безпосередньо повпливати, ви можете поділитись з батьками порадами про те, як визначити окремий простір для дитини.

Психологиня Наталя Пашко розказала, як батьки можуть допомогти дитині визначити та підтримувати її навчальний простір:
“Дуже важливо визначити кордони такого місця візуально, символічно та словами.
Дитині стає зрозуміло, коли таке місце позначено якоюсь стрічкою, ковриком, іграшками – дитина бачить розмежування простору. Також цю зону можна позначити словами – пояснити дитині, як ви використовуєте простір в кімнаті”.

Також Наталя наголошує на важливості власного прикладу батьків: вони самі мають виділяти простір для себе, де займатимуться своїми справами, і при цьому попереджувати дитину, що вони в певний момент часу зайняті. Потрібно розповісти дитині, що вона сама також може використовувати таким чином свій простір, і що члени родини не заважатимуть їй в цей час.

Що стосується прояву турботи про свій простір та підтримки нього в належному стані, то в цьому дитину також можна підтримувати через власний досвід та навчання. Спершу батькам потрібно проявляти більшу ініціативу, виконувати очікувані дії разом, а потім просто нагадувати й наснажувати.

Для визначення простору та догляду за ним, Наталя наголосила, що

“важливими є два компоненти: спершу дитині все пояснити, а потім робити це разом й ставати для дитини прикладом – робити це все можна в форматі гри”.

І вчителям, і батькам варто пам’ятати, що комфортне середовище – це не лише про «матеріально-технічну базу», адже речі є лише одним з інструментів для належного розвитку дітей. Важливими є увага до потреб дітей, а також безпечна і комфортна атмосфера в школі і вдома. І, звісно ж, можна і потрібно вмикати креативність, та змінювати простір разом з дітьми.

Корисні джерела:

Косенко Д., Седоченко А. Мотивуючий простір. Інформаційний посібник (2019): https://cutt.ly/xzldfB5 

– Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи (2018). Міністерство освіти і науки України: https://cutt.ly/ezldVYI 

– Як створити шкільний простір, що мотивуватиме учнів навчатися ( 2018). Нова українська школа: https://cutt.ly/Izlfuob 

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply